Bejelentkezés | Regisztráció

Nyitólap

Az igazság a gluténről

Mi is a glutén? Hogyan hat a testünkre?

A glutén egy fehérje, ami megtalálható a búzában árpában, rozsban, és számos adalékanyagban. Cöliákiában szenvedő embereknek—autoimmun betegség—a glutén tartalmú ételek elfogyasztása súlyos láncreakciókat indukál beleértve, a vékonybél károsodást, tápanyag felszívódási zavart, hasmenést, puffadást, hasi fájdalmat, vérzékenységet, kimerültséget. A cöliákia meglepően gyakori minden 133-dik embert érinti. Erre a betegségre nincs gyógymód, és nincsenek gyógyszerek amivel kezelni lehetne, csak a tüneteket  lehet enyhíteni, a szigorú glutén-mentes étrend betartásával, amit egy egész életen át folytatni kell.

 


Még ha te nem is szenvedsz cöliákiában, a glutén akkor is rossz lehet neked.. Számos ember tapasztal glutén fogyasztása után a cöliákiához hasonló tüneteket. Egyeseknek lehet, hogy egyfajta búzaallergiájuk van. Ha te is erre a kórképre gyanakszol, egyeztess orvosoddal a megfelelő tesztek elvégzése végett.


El kellene kerülnöm a glutént, még akkor is ha nincs problémám vele?

A glutént az emberek egy másik csoportja is támadja: Azok az emberek, akik  úgy vélekednek, hogy a glutén felelős az elhízásért, és azt állítják, hogy energikusabbnak érzik magukat ha nem fogyasztanak glutént. Ő szerintük az ember evolúciója során, nem fejlesztett ki bizonyos glutén tartalmú háziasított gabonák emésztéséhez szükséges képességeket., és a glutén elhagyása az étendből több energiával, jobb tápanyagfelszívódással, és a súlyfelesleg elvesztésével jár.

Tom Danielson, aki, mint minden versenykerékpáros, hatalmas mennyiségű kalóriát fogyaszt és éget el, igen nagy figyelmet szentel, a megfelelő étrend kiválasztására. "Miután elkezdtem a glutén-mentes diétát, jobb eredményeim lettek. Nem éreztem magam  olyan kimerültnek, és a regenerálódás is gyorsabb volt" Mondja Danielson.


De ez csak mendemondából származó bizonyíték; az élvonalbeli kutatás még nem bizonyította a glutén káros hatását.

 
Ennek ellenére, a glutén-mentes étrend járhat súlyvesztéssel. A szigorú glutén-mentes étrend arra kényszerít, hogy távol maradj a finomított szénhidrátoktól, amelyek jelentősen hozzájárulnak az elhízáshoz. És ebben rejlik a súlyvesztés titka.

A glutén számos tipikusan hízlaló ételben megtalálható pl. pizza, sör, palacsinta, fehér kenyér.
Túl sok finomított szénhidrát fogyasztása megnöveli a derékbőséged. Ha elköteleződsz a glutén-mentesség mellett, akkor elég valószínű, hogy az általad választott ételek az egészségesebb kategóriákból lesznek.-gyümölcsök, zöldségek, barna rizs, magvak, hús, hal, tojás, tejtermék.-

A glutén elkerülése következtében valószínűleg a glutén-mentes gabonák felé fordulsz, hajdina, quinona, vadrizs.

 

Le kell fogynom, érdemes glutén-mentes diétába fognom?

A gluten-mentes étrend működhet, de néha nehéz betartani a szigorú szabályait, teljes elkötelezettség szükséges.

A gluten-mentes termékek irónikusan, nem feltétlenül segítenek a fogyni vágyóknak. Tulajdonképpen már mindenfajta tésztából lehet gluten-mentes változatot kapni -pizza, tészta, sütemény­-. Az egészségesnek hangzó gluten-mentes termékek legtöbbször több kalóriát  tartalmaznak, mint glutén-mentes megfelelőjük.


Tehát ha be is tartjuk a glutén-mentes étrendet , még így is hízhatunk.

A glutén elhagyása folyamatos odafigyelést igényel!


Az új szupergabonák

Ha nem is vagy rákényszerülve a glutén-mentes étrendre, akkor is érdemes felfedezni a glutén-mentes gabonák világát. Ezek a gabonák rostban gazdagok és telítik a gyomrod, és mindnek egyedülálló jótékony hatásai vannak.

Quinoa
Az egykori energiabomba az azték harcosoknak. Ez az Andokból származó szuperételteljes fehérjeforrásként szolgál, mind a kilenc esszenciális aminosavval. Alacsony glikémiás indexű, így nem emeli meg ugrásszerűen a vércukorszinted.

 

 


Hajdina
A hajdina rutinban gazdag, ez egy antioxidáns hatású flavonoid, és sok szívbarát magnézium is van benne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amaránt
Ez a mákszemnagyságú gabona több fehérjét tartalmaz, mint a búza, és kétszer annyit, mint a fehér rizs. Kezdetleges kutatások igazolták, hogy rágcsálókban a magas fehérjetartalmú amaránt fogyasztasá csökkentette a koleszterinszintet.

vissza


Tudtad-e

Brokkoli

A brokkolinak, amely tulajdonképpen virág, alacsony az energia tartalma, rostokban gazdag kitűnő C-vitamin, folsav, és béta-karotin forrás.

Tovább
 


Tudtad-e? | Galéria |